رشته علوم تربیتی(گرایش آموزش وپرورش کودکان استثنائی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

کودکان ودانش‌آموزان استثنایی به پنج گروه عقب‌مانده ذهنی و معلول جسمی، ناشنوا و نیمه‌شنوا، نابینا و نیمه‌بینا، ناسازگار و تیزهوش تقسیم می‌شوند و در هر گروه شرایط خاصی برای تعلیم و تربیت آنها وجود دارد . هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم آوردن فرصت‌های مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان است. در این گرایش به کودکان دارای مشکلات ذهنی و جسمی بیشتر پرداخته می‌شود و متخصصان کودکان استثنایی تلاش می‌کنند تا با توجه به ویژگی‌های عقلانی و جسمانی آنان ، توانایی‌های ذهنی و جسمی آنها را به حداکثر برسانند .
توانایی‌های لازم :
دانشجوی این رشته باید صبر و حوصله بسیار داشته و عشق و علاقه وافری به تعلیم و تربیت کودکان استثنایی داشته باشد. در این رشته خلاقیت و تسلط بر فنون و روش‌های آموزش، حرف اول را می‌زند

موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانش‌آموزان استثنایی (عقب‌مانده ذهنی) و مراکز نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی فعالیت کنند همچنین می‌توانند کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب‌مانده ذهنی در مؤسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ بهزیستی کشور شوند.
دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی:
فیزیولوژی، روانشناسی عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌، آموزش و پرورش عقب‌ماندگان ذهنی، اختلالات رفتاری ـ عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری، گفتاردرمانی، روش‌های تغییر رفتار، آزمون‌های تشخیص عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بهداشت و کمک‌های اولیه، روش‌های مشاوره و مصاحبه، بازی و حرکت درمانی،‌ تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک‌ آموزشی، روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی،‌ روش تدرس زبان فارسی، کارورزی در روش‌های تدریس، روش‌های بازپروری حسی ـ حرکتی ، روش‌های بازپروری حرفه‌ای، روش‌های بازپروری اجتماعی، کارورزی در روش‌های بازپروری.



رشته علوم تربیتی (گرایش آموزش دبستان وپیش دبستانی)
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

آموزشی که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین کار رسمی دبستان در پایان ششمین سال زندگی کودک ادامه می‌یابد، بسیار مهم است. زیرا کودکان در چنین سال‌هایی، مراحل مهم و حساس زندگی خود را از نظیر شخصیتی،‌ اجتماعی و آموزشی پشت سر می‌گذرانند، و در واقع 6 سال اولیه زندگی از لحاظ رشد هوش و شکل‌گیری شخصیت دورانی سرنوشت‌ساز است. از سوی دیگر آموزش وپرورش دبستانی مهم‌ترین حلقه از حلقه‌های نظام آموزش و پرورش کشور است و کودکان در این دوره در مراحل بسیار مهم رشد جسمانی،‌ عاطفی، ذهنی به سر می‌برند، از همین‌رو توجه به این دوره از آموزش و پرورش باید از اولویت خاصی برخوردار باشد. هدف گرایش آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی تربیت متخصصانی است که بتوانند قوای جسمی،‌ عاطفی، روانی،‌ اجتماعی و اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی را پرورش دهند.
توانایی‌های لازم :
تعلیم و تربیت بیش از آنکه علم باشد،‌فن و هنر است و یک معلم یا مربی باید به یاری فن و هنر خویش مراحل یادگیری را هدایت کند. به همین دلیل دانشجوی این گرایش باید فردی خلاق بوده و از اطلاعات عمومی نسبتاً گسترده و فن بیان خوبی برخوردار باشد و در نهایت از کار با کودکان لذت ببرد.



رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت وبرنامه ریزی)
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی:
گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی یک رشته میان رشته‌ای است که تلفیقی از رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان خارجی و مشاوره می‌باشد.هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصت‌های یادگیری هر چه بیشتر برای گروه‌های واجب‌التعلیم و علاقه‌مند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیت‌های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات است.فارغ‌التحصیل این گرایش به راحتی می‌تواند علاوه بر پیش‌بینی‌های آموزشی یک کشور، مراحل برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روش‌های بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.
توانایی‌های لازم :
فلسفه، جامعه‌شناسی، ‌ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیط‌های آموزشی جامعه خود، دید عمیقی داشته باشد و روش‌ آموزش کشور خود را بداند تا ظرافت‌های رفتاری دانش‌آموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامه‌ریزی آموزشی صحیح بپردازد.



رشته علوم تربیتی(گرایش تکنولوژی آموزش)
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

دیباچه: رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی، دارای گرایش‌های تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی است

گرایش تکنولوژی آموزشی:
تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه‌های خاص "تکنو" به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده‌های علمی, "لوژی" به معنای شناخت، و "آموزش" به معنای فعالیت‌های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام می‌دهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می‌شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده‌ها یا روش‌های دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است. همان‌طور که گفتیم این یک تعریف لغوی است. اما در تعریف مفهومی باید گفت که تکنولوژی آموزشی شامل تئوری‌ها و اجرای اعمال طراحی، رشد، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری می‌شود.این فرآیند از یک سو نگاهی خُرد و موشکافانه دارد؛ زیرا برای تسهیل فراگیری به تک تک فراگیران به صورت خُرد توجه می‌کند و از سوی دیگر کیفیت آموزشی را به‌صورت کلی در نظر می‌گیرد و در این راستا به طراحی علمی، رشد علمی، کاربرد و مدیریت این فرآیند می‌پردازد.در کل می‌توان گفت که رشته تکنولوژی آموزشی تلاش می‌کند تا با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی، به معلم‌ها بیاموزد که چگونه معلمی ورزیده، کاردان و ماهر شوند و تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه‌ یادگیری, استوار کنند. این دانش همچنین به مسؤولان نظام آموزشی بهترین راه تدوین کتب درسی، مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی را نشان می‌دهد.



معرفی رشته تربیت بدنی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

توانايي هاي لازم:

دانشجوي اين رشته بايد از کودکي ورزشکار باشد. چون يکسري از مهارت هاي پايه اي را مثل ژيمناستيک و يا دوميداني که نياز به هماهنگي کامل عصب و عضله دارد، نمي توان در بزرگسالي فراگرفت. در ضمن افرادي که از کودکي اهل ورزش هستند، انگيزه ي بيشتري براي فراگيري مطالب علمي و عملي از خود نشان مي دهند. گفتني است که قد آقايان داوطلب رشته تربيت بدني بايد حداقل 165 سانتي متر و خانم ها 158 سانتي متر باشد (قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند) و حداقل ديد چشم آنها بايد باشد. گفتني است که اين رشته بصورت نيمه متمرکز دانشجو مي گيرد. يعني در يک آزمون عملي مهارت، آمادگي و توانايي جسمي دانشجويان سنجيده مي شود.

 

موقعيت شغلي در ايران:

فارغ التحصيل تربيت بدني مي تواند به عنوان مربي و مسوول ورزش در وزارتخانه ها و بعضي از وزارتخانه ها که بخش تربيت بدني دارند، فعاليت کند. همچنين مي تواند در ساخت وسايل و البسه ورزشي مشاور يک طراح باشد. چون نظرات يک کارشناس ورزشي نقش موثري در بهبود وسايل ورزشي دارد. در کل فارغ التحصيل اين رشته اگر فرد فعالي باشد، هيچ وقت بيکار نمي ماند چون مي تواند به عنوان مربي در باشگاههاي ورزشي آزاد فعاليت کند و يا به عنوان مربي، کارشناس يا مربي بدنسازي جذب سازمان تربيت بدني شود.

 



معرفی رشته مشاوره
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

توانایی‌های‌ لازم :
خوب‌ گوش‌ دادن‌ و خوب‌ سخن‌ گفتن‌ دو ویژگی‌ مهم‌ و ضروری‌ برای‌ دانشجوی‌ رشته‌ مشاوره‌ است‌. یک‌ مشاور باید بتواند با صبر و بردباری‌ و آرامش‌ درونی‌ خود، فضای‌ مناسبی‌ برای‌ مراجعه‌ کننده‌ ایجاد کند و به‌ او اجازه‌ دهد که‌ خود را تخلیه‌ کرده‌ و دغدغه‌های‌ ذهنی‌ خویش‌ را بیان‌ کند. یک‌ مشاور خوب‌ باید از مسائل‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و مذهبی‌ جامعه‌ نیز اطلاع‌ داشته‌ باشد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
مشاوره‌ دارای‌ ابعاد مختلفی‌ است‌ و می‌توان‌ برای‌ انتخاب‌ رشته‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، شغل‌یابی‌، نحوه‌ ارتباط‌ در یک‌ محیط‌ صنعتی‌، نحوه‌ ارتباط‌ اعضای‌ خانواده‌ یا نحوه‌ روبرو شدن‌ با بحران‌های‌ دوران‌ نوجوانی‌ و جوانی‌ از مشاور استفاده‌ کرد. امروزه‌ شغل‌ مشاوره‌ یکی‌ از شغل‌های‌ تعریف‌ شده‌ در آموزش‌ و پرورش‌ است‌. و هر مدرسه‌ در مقطع‌ متوسطه‌ یا پیش‌دانشگاهی‌ حداقل‌ نیاز به‌ یک‌ مشاور دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ با کمبود کارشناس‌ در رشته‌ مشاوره‌ روبرو هستیم‌. در ضمن‌ یک‌ مشاور می‌تواند به‌ غیر از آموزش‌ و پرورش‌ در بهزیستی‌، کمیته‌ امداد، فرهنگسراها، مراکز بازپروری‌ و زندان‌ها به‌ کار مشاوره‌ بپردازد.



معرفی رشته حسابداری
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

توانایی‌های‌ لازم‌ :
رشته‌ حسابداری‌ از جمله‌ رشته‌هایی‌ است‌ که‌ از داوطلبان‌ سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌تجربی‌ و علوم‌انسانی‌ دانشجو می‌پذیرد و در آزمون‌ هر سه‌ گروه‌ نیز درس‌ ریاضی‌ به‌ عنوان‌ مهمترین‌ درس‌ این‌ رشته‌ مطرح‌ است‌. در واقع‌ داشتن‌ شم‌ ریاضی‌ در رشته‌ حسابداری‌ از اهمیت‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. همچنین‌ یک‌ حسابدار باید بتواند به خوبی‌ گزارش‌ کارهای‌ خود را ارائه‌ دهد. بنابراین‌ باید به ادبیات‌ فارسی‌ مسلط‌ بوده‌ و نگارش‌ خوبی‌ داشته‌ باشد. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید تحمل‌ ساعت‌ها کار در پشت‌ یک‌ میز و صندلی‌ و سروکار داشتن‌ با اعداد و ارقام‌ را داشته‌ و دقیق‌ و منظم‌ باشد تا در جمع‌‌بندی‌ اعداد و ارقام‌ دچار مشکل‌ نگردد و در نهایت این که یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.



معرفی رشته حقوق
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

دیباچه:

در معرفی این علم باید گفت که هرگونه‌ روابط‌ اجتماعی‌ که‌ آثار حقوقی‌ از آن‌ ایجاد شود، موضوع‌ علم‌ حقوق‌ قرار می‌گیرد. این‌ روابط‌ می‌تواند مربوط‌ به‌ روابط‌ دولت‌ و مردم‌ باشد که‌ به‌ حقوق‌ عمومی‌ معروف‌ است‌ یا شامل‌ روابط‌ خصوصی‌ مردم‌ گردد که‌ حقوق‌ خصوصی‌ نامیده‌ می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر حقوق‌ عمومی‌ شامل‌ حقوق‌ قوای‌ سه‌گانه‌ کشور، حاکمیت‌ و آنچه‌ که‌ مربوط‌ به‌ اداره‌ کشور است‌، می‌شود و حقوق‌ خصوصی‌ به‌ روابط‌ بین‌ خود مردم‌ می‌پردازد که‌ مهمترین‌ آنها روابط‌ تجاری‌ است‌ که‌ عامل‌ ایجاد رشته‌ حقوق‌ تجارت‌ شده‌ است‌ یا مسائل‌ مربوط‌ به‌ حقوق‌ مدنی‌ است‌ که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ اموال‌، مالکیت‌، قراردادها، مسؤولیت‌هایی‌ که‌ اشخاص‌ در خطاهایی‌ که‌ مرتکب‌ می‌شوند برایشان‌ به‌ وجود می‌آید مثل‌ مسؤولیت‌ ناشی‌ از حوادث‌، قواعد مربوط‌ به‌ ارث‌، وصیت‌، ولادت‌، اقامتگاه‌ اشخاص‌ و ده‌ها مورد دیگر اشاره‌ کرد. همچنین‌ شاخه‌ای‌ از حقوق‌ به‌ روابط‌ بین‌المللی‌ می‌پردازد که‌ خود به‌ دو بخش‌ حقوق‌ روابط‌ بین‌الملل‌ عمومی‌ و خصوصی‌ تقسیم‌ می‌شود که‌ حقوق‌ روابط‌ بین‌الملل‌ عمومی‌ به‌ روابط‌ بین‌ دولت‌ها و سازمان‌های‌ بین‌المللی‌ می‌پردازد



9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.
بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است.

اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بسیاری از این عادت‌های مطالعه هیچگونه توجیه علمی ندارند حتی برخی از این شیوه‌ها تاثیری برخلاف شواهد و تصورات موجود دارند.

در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم:



شرایط تغییر رشته دبیرستان (چطوری تغییر رشته بدم)
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

شرایط تغییر رشته دبیرستان (چطوری تغییر رشته بدم)

 

ارديبهشت  ماه و تابستان هر سال ، فصل  تغيير رشته است . اگر دانش آموز  سال دوم و يا سوم هستيد  كه در حال حاضر از  رشته تحصيلي تان رضايت  نداريد  و مي خواهيد در رشته  ديگري ادامه تحصيل  دهيد  ، مطلب  حاضر براي شما نوشته شده است ، آن را با دقت بخوانيد  تا با فرصت هاي موجود براي تغيير رشته  و قوانين آن آشنا شويد.

           برخي از دانش آموزان  در پايان  سال اول   دبيرستان رشته خود را دقيق و سنجيده انتخاب نكرده اند و تحت تاثير درخواست خانواده ، نظر دوستان ، عدم شناخت  خود و بي توجهي  به توانايي هاي فردي  يا به دليل  نظر عوام  نسبت به اين رشته و آن رشته ، انتخاب هاي خود را انجام داده اند. به هر شكل حالا كه سال دوم و يا سوم هستيد اگر به اين واقعيت رسيده ايد  كه نمي توانيد  در رشته كنوني خود موفق شويد  و نياز به تغيير رشته داريد ، نگران نباشيد  . خوشبختانه اين شرايط پيش بيني شده و آموزش و پرورش  فرصت هايي را براي تغيير رشته فراهم كرده است.

فرصت هاي تغيير رشته و قوانين آن

·         براي تغيير رشته حداكثر تا دو هفته قبل از امتحانات   خرداد يا شهريور  فرصت داريد، فرم تقاضاي تغيير رشته را تكميل و پس از تاييد  پدر يا  مادر ، تحويل مدير مدرسه دهيد.

·         اگرتمايل به رشته هاي نظري داريد بايد همزمان با امتحانات  خرداد يا شهريور در امتحانات تغيير رشته درس هاي تخصصي هر رشته  كه پيش نياز  دروس سال بعد  هستند، شركت كنيد.

تغيير رشته به كاردانش

      تغيير رشته به رشته هاي  مهارتي كاردانش بلامانع است  و نيازي به امتحان تغيير رشته ندارد  ، البته با  داشتن سه شرط :

1-     ظرفيت لازم براي پذيرش در پايه سوم كاردانش وجود داشته باشد.

2-    مسئوليت گذراندن دروس مهارتي سال دوم به عهده خود شمامي  باشد.

3-    دروس عمومي گذرانه شده بايد با پايه رشته جديد همخواني داشته باشد.

تغيير رشته به فني و حرفه اي

          اگر تمايل داريد از شاخه نظري به  فني و حرفه اي تغيير رشته دهيد  بايد ضوابط ورود به شاخه فني و حرفه اي را كسب كرده باشيد  يا همزمان با امتحانات خرداد  و شهريور در امتحانات تغيير رشته شركت كنيد.  اگر در همه  دروس نمره قبولي  بگيريد و ظرفيت خالي  براي پذيرش در هنرستان وجود داشته باشد  با تغيير رشته شما موافقت خواهد شد.

نكته : اگر در پايه دوم رشته هاي نظري درس مي خوانيد  ، مي توانيد  با داشتن شرايط سني و شرايط زير پايه  دوم فني و حرفه اي را تكرار  كنيد.

·          شرايط ورود  به شاخه فني و حرفه اي در فرم هدايت تحصيلي  را داشته باشيد.

·         بر اساس فرمي كه هنرستان  ها هنگام ثبت نام  در اختيارتان  قرار مي دهند  امتياز لازم  را  كسب كرده  باشيد.

·         براي دانش آموزان سال دومي كه مي خواهند از شاخه نظري به فني و حرفه اي يا از شاخه هاي فني و حرفه اي و نظري به سال دوم كاردانش  بروند ،  كليه دروس  گذرانده پايه دوم خودشان حذف مي شود و يك سال به سقف سنوات  تحصيلي  آن ها  اضافه مي شود .

 



هفت اشتباه که در زمان مطالعه اتفاق می‌افتد
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

اگر دانش‌آموزان برای مطالعه زمان بگذارند، ممکن است به یک اعتماد به نفس کاذب برسند که مطالب را فرا گرفته‌اند در حالی که مطالب زیادی را به خاطر نمی‌سپارند. این اتفاق به این علت رخ می‌دهد که آن‌ها کارا‌ترین روش را برای مطالعه انتخاب نکرده‌اند.

هفت اشتباه که در زمان مطالعه اتفاق می‌افتد
در صورتی که شما روش درستی را برای مطالعه نداشته باشید، ممکن است در روز امتحان احساس کنید که برای امتحان آماده هستید و سپس در جلسه امتحان، چیزی را به خاطر نیاورید.


آیا شما مرتکب 7 اشتباهی که در زمان مطالعه اتفاق می‌افتد، می‌شوید؟



رشته علوم سیاسی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

در واقع‌ علوم‌سیاسی‌ به‌ بررسی‌ اندیشه‌ها و نظریه‌های‌ سیاسی‌ و کارکرد آنها در عرصه‌ جامعه‌ می‌پردازد و رشته‌ علوم‌سیاسی‌ ارائه‌ یکسری‌ نظریه‌ها یا یکسری‌ ابزارها و راهکارهایی‌ است‌ که‌ بر اساس‌ آنها هر جامعه‌ شرایط‌ و مشکلات‌ حال‌ را بررسی‌ کرده‌ و از پیش‌ پا برمی‌دارد و برای‌ حرکت‌ها و اقدامات‌ بعدی‌ ـ ترسیم‌ فضا برای‌ مسیر آینده‌ ـ برنامه‌ریزی‌ می‌کند همچنین‌ از تجارب‌ و دستاوردهای‌ بشر که‌ در طول‌ تاریخ‌ در عرصه‌ اجتماع‌ به‌ دست‌ آورده‌ است‌، بهره‌ می‌برد. این‌ رشته‌ از سه‌ شاخه‌ عمده‌ تشکیل‌ می‌شود که‌ عبارتند از:


1-دانش‌ حکومت‌ کردن‌ و نهادهای‌ سیاسی‌

2- نظریات‌ سیاسی‌ و روابط‌ 

3-سیاست‌ بین‌الملل‌.



رشته انتظامی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

دروس تخصصی شاخه انتظامی:

جامعه‌شناسی شهری و روستایی، تاکتیک گروهان ، عملیات در کویر، کوهستان و جنگل، اصول ترافیک ، آیین راهنمایی و رانندگی، حمل بار، مسافر و کار و ابعاد وسایل نقلیه ، شماره‌گذاری، آزمایشات رانندگی و تصادفات ، وظایف فرمانده پاسگاه در شرایط عملیاتی ، عملیات گشتی - کمین و ضد کمین ، اماکن عمومی ، هدایت پاسگاه، دسته و گروهان ، جغرافیای شهری و روستایی

شاخه کشف جرائم:

بدون شک وظیفه نیروی انتظامی در هر جامعه‌ای پیشگیری از جرم است، اما هر چقدر که بر روی پیشگیری کار شود، باز در جامعه جرم‌هایی اتفاق می‌افتد و در اکثر موارد نیز مجرم ‌مشخص نیست و دستگیر نمی‌شود. در این میان، وظیفه مأمور نیروی انتظامی شاخه کشف جرائم، این است که جرم پنهان مانده را کشف و مجرم را دستگیر کند؛ یعنی کارشناس کشف جرائم باید صحنه جرم را ببیند، شواهد صحنه را جمع‌آوری و براساس شواهد، تئوری‌سازی کند و سپس تئوری‌های مختلف را در کنار هم گذاشته و یک یک آنها را بررسی کند تا به تئوری نهایی برسد و براساس آن تئوری، فرد متهم را پیدا و دستگیر کند و از او بازجویی نماید. در واقع فارغ‌التحصیلان کشف جرائم، همان کارآگاه‌ها هستند. این شاخه دارای 5 گرایش آگاهی، تشخیص هویت، مبارزه با جرائم اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با مفاسد اجتماعی است. (گفتنی است که دانشگاه علوم انتظامی هر ساله در تمامی گرایش‌های فوق دانشجو نمی‌پذیرد بلکه با توجه به نیاز و ضرورت نیروی انتظامی، گرایش‌های یاد شده ارائه می‌شود(



برای وزن کم کردن از این کارها دست بکشید
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

آیا تا به حال پیش آمده که فکر کنید نمی توانید وزن کم کنید؟ مثل این است که تمام تلاش هایتان برای کاهش وزن نتیجه ای معکوس دارد؟ اگر می خواهید وزن کم کنید ابتدا باید بفهمید کدام مشکل شایع کاهش وزن است که مانع شماست. سپس با ایجاد تغییرات ساده برنامه کاهش وزن خود را متحول کنید.

برای وزن کم کردن از این کارها دست بکشید



هرگز قضاوت نکنید
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

پس از رسیدن یک تماس تلفنی برای یک عمل جراحی اورژانسی، پزشک با عجله راهی بیمارستان شد، او پس از اینکه جواب تلفن را داد، بلافاصله لباس هایش را عوض کرد و مستقیم وارد بخش جراحی شد. او پدر پسر را دید که در راهرو می رفت و می آمد و منتظر دکتر بود. به محض دیدن دکتر، پدر داد زد: چرا اینقدر طول کشید تا بیایی؟ مگر نمی دانی زندگی پسر من در خطر است؟ مگر تو احساس مسئولیت نداری؟

پزشک لبخندی زد و گفت: متأسفم، من در بیمارستان نبودم و پس از دریافت تماس تلفنی، هرچه سریع تر خودم را رساندم و اکنون، امیدوارم شما آرام باشید تا من بتوانم کارم را انجام دهم.

پدر با عصبانیت گفتآرام باشم؟! اگر پسر خودت همین حالا توی همین اتاق بود آیا تو می توانستی آرام بگیری؟ اگر پسر خودت همین حالا می مرد چکار می کردی؟

پزشک دوباره لبخندی زد و پاسخ داد: من جوابی را که در کتاب مقدس انجیل گفته شده می گویم از خاک آمده ایم و به خاک باز می گردیم، شفادهنده یکی از اسم های خداوند است، پزشک نمی تواند عمر را افزایش دهد، برو و برای پسرت از خدا شفاعت بخواه، ما بهترین کارمان را انجام می دهیم به لطف و منت خدا.

پدر زمزمه کرد: (نصیحت کردن دیگران وقتی خودمان در شرایط آنان نیستیم آسان است )

عمل جراحی چند ساعت طول کشید و بعد پزشک از اتاق عمل با خوشحالی بیرون آمد. خدا را شکر پسر شما نجات پیدا کرد.

و بدون اینکه منتظر جواب پدر شود، با عجله و در حالیکه بیمارستان را ترک می کرد، گفت : اگر شما سؤالی دارید، از پرستار بپرسید. پدر با دیدن پرستاری که چند لحظه پس از ترک پزشک دید، گفت: چرا او اینقدر متکبر است؟ نمی توانست چند دقیقه صبر کند تا من در مورد وضعیت پسرم ازش سوال کنم؟

پرستار پاسخ داد: پسرش دیروز در یک حادثه ی رانندگی مرد، وقتی ما با او برای عمل جراحی پسر تو تماس گرفتیم، او در مراسم تدفین بود و اکنون که او جان پسر تو را نجات داد با عجله اینجا را ترک کرد تا مراسم خاکسپاری پسرش را به اتمام برساند.

هرگز کسی را قضاوت نکنید چون شما هرگز نمی دانید زندگی آنان چگونه است و چه بر آنان می گذرد یا آنان در چه شرایطی هستند.



چرا روابط عاشقانه خوب پیش نمی‌رود؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

آدم‌های زیادی را هر روز می‌بینید که به شکل‌های مختلف می‌گویند نمی‌دانند چرا رابطه‌شان خوب پیش نمی‌رود. وقتی ابتدای رابطه همه چیز عالی و ایدآل به نظر می‌رسد، درک این وضعیت سخت‌تر می‌شود. ممکن است شکست در رابطه را درونمان بریزیم و مشکل اصلی را فراموش کنیم و به همین علت آن اشتباهات را دوباره در روابط جدیدمان تکرار کنیم و بعد متعجب باشیم که چرا باز رابطه‌مان دچار مشکل شده است.

 

 



پاور بانک