چگونه افکارمنفی رادوربریزیم
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

سرمنشأ مثبت اندیشی از باورهای ما می‌آید. باورها و اعتقادات هر فرد و نوع برداشتش از زندگی ووقایع آن است كه او را به سمت و سوی خوشبختی و یا بدبختی می‌برد. هر اتفاقی كه در زندگی ما پیش می‌آید از نظر ما یا خوشایند است یا ناخوشایند.پس هرامری می‌ تواند

مثبت اندیشی به ما كمك می كند كه بتوانیم تغییرات مفیدی در رفتار،گفتار، كار و زندگی خود ایجاد كنیم

 چیزی كه نحوه زندگی انسانها را مشخص می‌كند، تفسیر و نوع دیدشان نسبت به وقایع بیرونی است نه خود آن وقایع.

مثبت اندیشی به ما كمك می‌كند كه بتوانیم تغییرات مفیدی در رفتار، گفتار، كار و زندگی خود ایجاد كنیم .

كلمات نیز تأثیر بسیاری بر افكار و احساسات ما می‌گذارند. كلمات می‌تواند ما را بسیار هیجان زده، متأثر یا خوشحال كند. پس دقت كنید كلماتتان را در جهت مثبت و زیبا كردن افكار و احساساتتان به كار ببرید.

به كاربردن واژه ها و عبارات تأكیدی مثبت در زیباتر شدن افكار و اعمال ما و بهبود كیفیت زندگیمان تأثیر بسیار زیادی دارد و باعث ایجاد شور و شوق در زندگی می‌شود. مثل این جمله: «من شایسته موفقیت هستم و همیشه به اهدافم می‌رسم

هیچگاه مشكلات و سختیهای زندگیتان را لعنت و نفرین نكنید. این فكر كه دنیا سرشار از مشكل است را دور بریزید و در عوض هرگاه موقعیت نامطلوب یا مسئله ناخوشایندی در زندگیتان پیش آمد، به دنبال راههای مثبت و طلایی برای حل آن مسائل باشید. به كار بردن این روش باعث ایجاد رضایت در شما و حل شدن مسائل زندگیتان به گونه ای مثبت و خوب می‌شود.

نحوه اظهار نظر كردن در مورد دیگران و كارهایشان نیز بسیار مهم است. سعی كنید سریع و منفی در مورد چیزی اظهار نظر نكنید. ابتدا در مورد آن فكر كنید بعد نظر خود را از جنبه مثبت مطرح كنید تا تأثیر بیشتری بر مخاطبتان داشته باشد.

در اطراف همگی ما افراد منفی بافی هستند كه با افكار و گفتار منفی شان سعی دارند، باعث تضعیف روحیه ما شوند. سعی كنید تا حد امكان با چنین افرادی همنشین نشوید.

بسیاری از مردم افكار منفی را در زندگیشان مد نظر قرار داده و به آنها بها می‌دهند.حتی در صحبتهایشان با یكدیگر مدام از سختیهای كارشان، كم خوابیهای شبانه، نداشتن استراحت گله می‌كنند و همین امر تأثیر منفی بر فكر آنها گذاشته و باعث خستگی و ناامیدی شان می‌شود.

مطمئن باشید كه اطرافیانتان هیچ علاقه ای به شنیدن سخنان منفی شما ندارند.سعی كنید در مورد جنبه های مثبت زندگی و كارتان برای دیگران صحبت كنید.زیرا شنیدن آنها می‌تواند برای دیگران هم جالب باشد.

به نظر شما بهتر نیست كه ما به جای اینكه فقط به مشكلات، بی عدالتی ها، گرانی و تورم، بی پولی، بیكاری و هزاران فكر منفی دیگر تمركز كنیم، به اینكه در زندگیمان بسیاری از اوقات كارها درست و خوب پیش می‌روند فكر كنیم و از این موضوع شگفت زده شویم و به جای گله و شكایت از زندگی و كار، هر جا كه هستیم از وفور نعمت و ثروت و خوش اقبالی صحبت كنیم؟

ممكن است شما در آخرین سفرتان از اینكه هواپیما چند ساعت تأخیر داشته و مجبور شده اید چند ساعت از وقتتان را در فرودگاه بگذرانید، بسیار ناراحت و معترض باشید و تا چند روز از تأخیر پرواز و خستگی مفرط خود به خاطر معطلی در فرودگاه، با ناراحتی و دلخوری برای دوستان و همكارانتان تعریف كنید. ولی آیا تا به حال از پروازهای خوب، راحت، به موقع و به سلامت خود بسیار خوشحال شده اید و آیا آنها را بارها برای دوستانتان تعریف كرده اید؟

وقتی از شما می‌پرسند آیا امروز روز خوبی داشته اید، چه جوابی می‌دهید؟ آیا جواب می‌دهید: «روز بسیار سخت و طاقت فرسایی بود.» یا می‌گویید: «روز خوبی داشتم. خدا را شكر همه چیز بر وفق مراد بود

اگر به تمام لحظات زندگیمان فكر كرده و آنها را مروركنیم،می‌بینیم كه در طول زندگی لحظات خوشایند و لذت بخش زیادی برای ما رخ داده است.پس چرا به جای فكر كردن به لحظات شاد و زیبای زندگیمان به لحظات سخت فكر كنیم؟

فراموش نكنید كه افكار منفی می‌تواند یك روز سفید را خاكستری نشان دهد و افكار مثبت حتی یك روز خاكستری را زیبا و سفید می‌كند.

به طوركلی مثبت اندیشی و افكار منفی هر دو به صورت مسری از فردی به فرد دیگر سرایت می‌كند. شما می‌بایست سعی كنید به جای اینكه اجازه دهید افكار منفی دیگران بر شما تأثیر بگذارد و روحیه شما را تضعیف كند، با گفتار مثبت خودتان اندیشه ها و افكار مثبت را به دیگران منتقل كنید و به آنها بیاموزید كه افكار منفی شان را كنار گذاشته و اندیشه های مثبت را جایگزینش كنند. با این كار شما می‌توانید هم به اطرافیان خود كمك كرده و هم روحیه مثبت اندیشی خود را تقویت كنید.

هرگاه حادثه ناراحت كننده ای در زندگیتان پیش آمد، به جای اینكه مأیوس و نگران شوید، آن را به فال نیك گرفته و به این فكر كنید كه قطعا" راه دیگری برای سعادت و خوشبختی شما گشوده شده و می‌بایست آن راه را بیابید.

سعدی در بیت زیر به زیبایی این موضوع را بیان می‌كند:

«خدا گر به حكمت ببندد دری

به رحمت گشاید در دیگری»




24 نشانه خانواده خوشبخت
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

وَ مِن ءَاَیتِهِ أَن خَلَقَ لَكُم مِّن أَنفُسِكُم أَزوَجَاَ لّـِتـَسكُنُوا إِلَیهَا وَ جَعَلَ بَینَكُم مَّوَدَّةَ وَ رَحمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَأَیتٍِِِِ لِّقَومٍ َیتَفَكَّرُونَ

و از نشانه های او ( خدا ) این كه از [ نوع ] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید ، و میانتان دوستی و رحمت نهاد . آری ، در این ( نعمت ) برای مردمی كه می اندیشند قطعاً نشانه هایی است.

( سوره روم آیه 21 )

طبیعی ترین شكل خانواده ، این است كه هیچ عاملی جز مرگ نتواند پیوند زناشویی را بگسلد و میان زن و شوهر جدایی بیفكند . كوشش مصلحان جامعه – مخصوصاً پیامبران خدا – این بوده است كه نظام خانواده ، یك نظام مستحكم و پایدار باشد و هیچ عاملی نتواند این كانون سعادت را متلاشی گرداند . به هر حال خانواده ی خوشبخت نشانه هایی دارد كه ما دراینجا به چند نمونه ی آن اشاره می كنیم . امید است كه خانواده ی شما نیز برخوردار از این نشانه ها باشد.

1 – در بین اعضای خانواده جمله " به من چه یا به تو چه " رد و بدل نمی شود، چرا كه اعضا به گفتگو و مشورت منطقی اعتقاد دارند و احساس مسئولیت می كنند.

2 – افراد به یكدیگر اعتماد دارند و از این اعتماد سوء استفاده نمی كنند و اعتماد را یكی از پایدارترین ویژگی ازدواج موفق و خانواده موفق می دانند.

3 – تا جایی كه امكان دارد با هم هستند و در مهمانی ها یا كارهای مربوط به خانواده تنها نمی روند. همدلی، همكاری، همفكری، هماهنگی را بقای خانواده خوشبخت می دانند.

4 – با هم اتحاد دارند و در مسائل مختلف ، با گفتگو و مشورت به تفاهم می رسند و سعی می كنند اگر سوء تفاهم به وجود آمد، آن را در درون خود بدون این كه كسی بفهمد حل كنند.

5 – به سلیقه ها و عقاید یكدیگر آگاه بوده و به آن احترام گذاشته و عمل می كنند.

6 – نسبت به هم شرم مسموم ندارند یعنی خواسته های طبیعی خودشان را بدون نگرانی یا خشونت ابراز می كنند.

7 – به حریم یكدیگر احترام گذاشته و از حدود مشخص شده خود فراتر نمی روند.

8 – نگران سلامت روحی و جسمی یكدیگر بوده و از هم مراقبت می كنند . اگر چنانچه مشكلی به وجود آید ، سعی وافر در حل مشكل را دارند.

9 – در بیشتر اوقات لحظات خوشی را كه با یكدیگر بوده اند مرور می كنند؛  دنبال خاطرات تلخ نیستند، دوست دارند همیشه در خوشی، شادی و نشاط زندگی كنند.

10 – برای  فامیل ها و همسایه های خود اهمیت قائل اند و پذیرای فامیل یكدیگر هستند.

 

 



بایـدها و نبایـدهای سـه گانـه در زنـدگی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

بایـدها و نبایـدهای سـه گانـه در زنـدگی


Three things in life that are never certain
سه چیز در زندگی پایدار نیستند

Dreams
رویاها

Success
موفقیت ها

Fortune
شانس


Three things in life, once gone never come back
سه چیز در زندگی قابل برگشت نیستند

Time
زمان

Words
گفتار

Opportunity
موقعیت


Three things in human life are destructive
سه چیز در زندگی انسان را خراب می کنند

Alcohl
الکل

Pride
غرور

Anger
عصبانیت


Three things are constructive in life
سه چیز انسانها را می سازند

Hard Work
کار سخت

Sincerity
صمیمیت

Commitment
تعهد


Three things are most valuable in life
سه چیز در زندگی بسیار ارزشمند هستند

Love
عشق

Self-Confidence
اعتماد به نفس

Friends
دوستان


Three things should never be shattered in life
سه چیز در زندگی که هرگز نباید از بین بروند

Peace
آرامش

Hope
امید

Honesty
صداقت


And how beautifully these three important things in life, are expressed by Dr.Ali Shariati
و چه زیبا این سه چیز مهم در زندگی از دیدگاه دکتر علی شریعتی بیان شده

Never rely on three things
به سه چیز هرگز تکیه نکن

Pride
غرور

Lie
دروغ

Love
عشق

A pride individual gallops
انسان با غرور می تازد

He loses by telling lies
با دروغ می بازد

And dies with love
و با عشق می میرد


Our happiness in life is based on three principals
خوشبختی زندگی ما بر سه اصل است

Yesterday's Experience
تجربه از دیروز

Benefiting the present
استفاده از امروز

And Hope for Tomorrow
امید به فردا


The destruction of our lives are also based on three principles
تباهی زندگی ما نیز بر سه اصل است

Regret for Yesterday
حسرت دیروز

Wasting Today
اتلاف امروز

Fear of Tomorrow
ترس از فردا



تونل عشق...
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

تونل عشق

اوکراین



گــــ ــــــروه خــــونـــــ ــــــــــی شما چیه؟؟؟؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->



شادی زمان و مکان نمی خواهد …. کافی است دل بخواهد
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->



تست روان شناسی عشق
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

تست روانشناسی عشق

   سناریو روانشناسی عشق که در ادامه مشاهده می کنید بیان میکند که دیدگاه شما نسبت به عشق چگونه است..

****تست رونشناسی عشق*****

 



تبعيض بين فرزندان چه تبعاتي دارد؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

نور چشمي نداشته باشيد!

 تفاوت در سن و جنسيت فرزندان باعث مي شود نيازها و عواطف آن ها متفاوت باشد و پدر و مادر با هر کدام به شيوه خاصي رفتار کنند. فقط بايد مراقب باشند اين تفاوت در رفتار، به تبعيض بين فرزندان و فرق گذاشتن بين آن ها منجر نشود...
 
 

اين که يکي از فرزندانتان مهربان تر از بقيه است و شما او را بيشتر دوست داريد يا پسرتان به سن نوجواني رسيده است و بايد امکانات بيشتري برايش فراهم کنيد هيچ ايرادي ندارد و ممکن است ناگزير باشيد با بچه هايتان به شيوه هاي مختلف رفتار کنيد. تفاوت در سن و جنسيت فرزندان باعث مي شود نيازها و عواطف آن ها متفاوت باشد و پدر و مادر با هر کدام به شيوه خاصي رفتار کنند. فقط بايد مراقب باشند اين تفاوت در رفتار، به تبعيض بين فرزندان و فرق گذاشتن بين آن ها منجر نشود تا کودک يا نوجوان شان رنج نکشد و حسادت، کج خلقي و پرخاشگري در رفتارهايش مشاهده نشود................
 



پنج راه برای جذب آقایان
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

آیا می خواهید برای مرد خود جذاب تر شوید؟ چیزهای جدید در زندگی برای هر کسی جالب است، سعی کنید علائق او را بشناسید و با رعایت این ۵ راهکار، همواره در نگاه وی جذاّب تر، جدید و دوست داشتنی تر باشید.

۱- در هیجانات و علائق ورزشی، او را همراهی کنید
طرفدار تیم ورزشی مورد علاقه وی باشید، این کار مردها را به وجد می آورد، اگر خانه دار هستید، در حین انجام امور خانه، می توانید از نتیجه و مراحل بازی سوال کنید، بعضی از مردها عاشق ورزش مورد علاقه اشان هستند. با این کار خود را به وی نزدیک تر کرده و روابط خود را مستحکم تر می کنید. در این صورت، شما برای وی، حکم رفیقی را دارید که او را در تمام مراحل و هیجانات بازی همراهی می کند.
۲- برای او جشن و میهمانی بگیرید
بیشتر مردها به تاریخ تولّد و میهمانی برای خود حتّی فکر نمی کنند، این شما هستید که با گرفتن یک میهمانی، دعوت دوستانش، تدارک غذا و پذیرایی جالب و جدید، می توانید او را خوشحال و غافلگیر کنید. این کار تأثیری عاشقانه در ذهن او خواهد داشت. متأسفانه در حال حاضر بیشتر همسران به این کارها و خوشحالی شوهرشان اهمیّتی نمی دهند.
۳- او را در روابط با دوست های پسرش راحت بگذارید
این مسئله از قدیم تا کنون باعث اختلافات بین زن و شوهر بوده، بدون شک هر مردی دوست دارد اوقاتی را با همجنس خود و دوستانش بگذراند، مردها افکاری دارند که تنها خود جنس مرد می فهمد، این طبیعیست، باور کنید! آنها نیاز دارند که حتیّ برای چند ساعت، آزاد از مسئولیّت های زندگی، با دوستان خود تفریح کنند، بنابراین تحمّل داشته باشید، با غر زدن و شکایت، تنها اوضاع را بدتر می کنید. در صورت ملایمت، او نیز متقابلاً خوشحال می شود که شما نیز با دوست های دخترتان رفت و آمد کنید.
۴- با او فیلم ببینید و لذّت ببرید
حقیقت این است که بیشتر مردها اوقات فراغت خود را دوست دارند جلوی تلویزیون بنشینند و استراحت کنند، شما نیز در دیدن فیلم و برنامه های دلخواه وی، او را همراهی کنید. در صحنه های هیجان انگیز یا خنده دار، از خود عکس العمل نشان دهید و او را به هیجان بیاورید. برای این کار وقت بگذارید و سعی کنید طی فیلم پشت سر هم از جای خود تکان نخورید.
۵- با غذای دلخواه وی، او را غافلگیر کنید.
درست است که خانمها همیشه باید غذا درست کنند، امّا گاهی وقتها، با درست کردن غذای دلخواه وی و چیدن میزی رویایی و دو نفره، او را غافلگیر کنید. این کار نه تنها او را خوشحال می کند، بلکه می فهمد که برای او ارزش زیادی قائلید.
اینها فقط نمونه های کوچکی از راههای جذّابیت می باشد. بطور خلاصه، برای تحت تأثیر قراردادن مرد خود، بهترین راه، درک متقابل است. سعی کنید همواره با نشاط باشید. شاید باورتان نشود، ولی خیلی از مردها، زن ها و دخترهایی که گاهی اوقات رفتاری مردمنش و قوی دارند را بیشتر دوست دارند تا زنانی ضعیف و بی اراده.
با رعایت این نکات، رابطه ی شما هر روز قوی تر شده و خود او نیز مشتاق خواهد بود تا ساعاتی بیشتری را در کنارتان باشد



همه ی مشکلات تک فرزند بودن
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

تا چند دهه گذشته واژه‌ای به نام تک‌فرزندی معنا نداشت. یعنی دلیلی وجود نداشت که خانواده‌ها خود را از لذت داشتن چندین فرزند محروم کنند، اما طی دو دهه اخیر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شرایطی را به زوج ها تحمیل کرده است که فقط به داشتن یک فرزند در زندگی خود بسنده کنند.
 
والدینی که فقط یک فرزند دارند، همیشه خود را برای تنها ماندن فرزندشان ملامت می‌کنند و نمی‌توانند خود را راضی کنند که با وجود توجه، عشق و علاقه‌ای که معطوف به فرزندشان می‌کنند، این تنهایی برای او خوب باشد... .

گرچه روان‌شناسان اتفاق نظر دارند که تک‌فرزندی معایب زیادی نسبت به چند فرزندی دارد، اما منکر آن هم نیستند که تک‌فرزندی مزایایی نیز دارد. چرا که والدین مجبور نیستند محبت و توجه خود را میان چند فرزند تقسیم کنند و تمام توان عاطفی و امکانات مالی خود را معطوف به تنها فرزندشان می‌کنند، اما مساله اینجاست که رقیب نداشتن در جلب توجه و محبت والدین روی دیگری نیز دارد. یعنی با وجود آن که بشدت اعتماد به نفس فرزند خانواده را تقویت می‌کند، نسل برآمده از این خانواده‌ها را به سمت انزوا و تنهایی سوق می‌دهد.

حال شاید بپرسید که آیا تک‌فرزندها لزوما منزوی می‌شوند؟


تفسیر نقاشی کودکان
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

تفسیر نقاشی کودکان:

نقاشی زبان کودکان است . کودکان بر خلاف بزرگسالان هستند . آنها از طریق نقاشی کشیدن قصه گویی بازی کردن و ... شناخته می شوند . نقاشی به ما کمک می کند تا به دنیای درونی و روح کودک پی ببریم و بدانیم چه نیازهایی دارد ؟ آیا کودک ناسازگار یا بیمار است ؟ در بزرگسالی می خواهد چه کاره شود ؟ و....
 
بچه‌ها به نقاشی علاقه زیادی دارند و آنچه می‌کشند بازتاب دنیای درونی آنهاست. بیشتر بچه‌ها به کارهای هنری‌شان فکر نمی‌کنند یا حتی آن را سانسور نمی‌کنند. در طول 40 سال گذشته نقاشی کودکان به عنوان بخش مهمی از تشخیص‌های متخصصان اطفال به کار می‌رود.
نقاشی به آنها کمک می‌کند مراحل رشد کودک را در همان لحظه مشاهده کنند و درباره مشکل احتمالی آگاهی یابند. یک نقاشی ساده می‌تواند نگاهی اجمالی به جهان‌بینی کودک، نقش او در خانواده و روابطش با دیگر اعضای خانواده و البته اعتماد به نفس او باشد. این نقاشی همچنین می‌تواند میزان استحکام او و خانواده را نشان دهد که بسیار مهم است. نقاشی کودکان حتی می‌تواند اوضاع فرهنگی و نوع رفتارهای اعضای خانواده را با یکدیگر مشخص کند اما این هشدار را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید معنای پنهان شده در نقاشی را بیابید نباید آنها را بیش از حد تفسیر کنید. نباید هر خطی که کودک می‌کشد را بخوانید، بهتر است نقاشی بچه‌ها را فرصتی برای صحبت کردن با فرزندتان تلقی کنید و درباره آنچه می‌خواسته بکشد با او حرف بزنید. سپس سؤال‌هایی از او بپرسید تا ارتباط‌تان را به این ترتیب با فرزندتان بیشتر کنید. حواس‌تان باشد بیش از حد بر او تاثیر نگذارید و او تحت‌تاثیر شما نباشد. مثلا بگویید: «درباره نقاشی‌ات برام تعریف کن. این آدما کین توی نقاشیت. چیکار دارن میکنن؟ چرا مامانو این شکلی کشیدی؟» حالا با هم برخی از نقاشی‌های معمول بچه‌ها را تحلیل می‌کنیم.
توجه داشته باشید که شما نباید موضوع نقاشی کودک خود را تعیین کنید و نباید بالای سر او بنشینید وبه او مدادرنگی به میل خودتان بدهید .
او در نقاشی کردن باید آزادی کامل داشته باشد .
در پایان نقاشی از کودک بخواهید که در مورد تصاویر کشیده شده برای شما حرف بزند . کودکان را به کشیدن تشویق کنید اما آنها را مجبور نکنید که همین الان برای شما نقاشی بکشند .

 

 

 



تفاوت مردان و زنان
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

یکی از دلایل اصلی بروز اختلافات زندگی زناشویی، عدم شناخت زن ومرد از یکدیگر است. بر آنیم تا در طی چند مقاله ، جهت کاهش اختلافات زناشویی ، شما را با تفاوت های موجود درمیان دوجنس آشنا نمائیم.

تفاوت هایی درساختارمغز، حرف زدن وگوش کردن، تجسم فضایی، احساسات وادراک، بیوشیمی بدن ونهایتا ، تفاوت درنوع عاشق شدن وازدواج. درهربخش ، راه حلهایی برای رویارویی با این تفاوت هانیز پیشنهاد شده است.از آنجا که چگونگی ارتباط با جنس مخالف وتشکیل خانواده ، ازدغدغه های اصلی نسل جوان محسوب می شود ، امیدوارم که این چند مقاله ، بتواند اطلاعات مفیدی را دراختیار شما عزیزان قرار دهد.

چرا زنان، درک سریعتری نسبت به شرایط دارند؟
علم ثابت کرده است که ارتباط بین دونیم کره مغز ، درزنان بهتر صورت می گیرد .نیم کره چپ وراست مغز توسط رشته های عصبی به یکدیگر متصل گشته اند که به نام جسم پینه ای یا رشته پیوندی دونیم کره شناخته می شوند. این رشته پیوندی، امکان ارتباط وتبادل اطلاعات را بین دو نیم کره ی مغز ایجاد می کند.
راجر کروسکی، عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات خود تایید کرد که : " جسم پینه ای درمغز زنان ، نسبت به مغز مردان ضخیم تر است " و به این خاطر است که درمغز زنان ، ارتباط بین دو نیم کره 30 درصد بیشتر از مردان برقرار می شود. او همچنین نشان داد که در زنان ومردانی که به فعالیت های مشابهی مشغولند، بخش های متفاوتی از مغز فعال می شوند.
مطالعات نشان می دهند که فرد، زمانی به قدرت بیان دست می یابد که پیوند بیشتری بین دو نیم کره مغزش برقرار گردد. همچنین تعداد این پیوندها توانایی زنان را در انجام همزمان فعالیتهای غیرمرتبط توجیه می کند.
به علاوه موجب روشن شدن قضیه درک سریع زنانه می شود. زن نسبت به مرد ، از سنسورهای قوی تری برخورداراست وبا توجه به تعداد زیاد رشته های پیوندی بین دونیم کره مغز برای تبادل سریع اطلاعات، می تواند در مرحله درک شرایط درعرض یک ثانیه ، قضاوتهای بی شمار- وصحیحی را نسبت به انسان ها وموقعیت های آنان ارایه دهد.
مغزیک مرد ، برای اینکه کارها را یکی پس از دیگری انجام دهد، برنامه ریزی شده است، نه اینکه کارهای مختلفی را همزمان انجام دهد، زیرا رشته های پیوندی کمتری بین دونیم کره چپ وراست مغز او وجود دارد . علی رغم اینکه مغز او نسبت به مغز زنان دارای قسمت بندی های بیشتری است. اسکن مغز مردی که درحال مطالعه است، نشان می دهد که درآن لحظه او درست مثل یک فرد ناشنواست

چرا مردان فقط می‌توانند روی یک کار تمرکز کنند؟
تمامی تحقیقات به یک نتیجه رسیده اند :

مغز مردان ، بسیار تخصصی رشد کرده وکشو وقفسه های کوچک زیادی دارد. مغز مردانه طوری برنامه ریزی شده است که به طور کامل تنها برروی یک فعالیت تمرکز می کند. اکثر مردان می گویند، دریک زمان فقط می توانند به یک کار بپردازند.وقتی یک مرد خودرو را متوقف می کند تا خیابانی را از روی نقشه بیابد، ابتدا چه می کند؟ صدای رادیو را کم می کند .در حالیکه کمتر زنی می فهمد که چرا او این کار را می کند. زن می تواند درحالی که گوش می کند، صحبت کند و مطالعه کند. پس چرا مرد نمی تواند؟ چرا وقتی تلفن زنگ می زند، مرد می خواهد که صدای تلویزیون را کم کند؟ اینگونه شکایت ها را در تمام جهان از زنان می شنویم.
پاسخ این است : مغزیک مرد ، برای اینکه کارها را یکی پس از دیگری انجام دهد، برنامه ریزی شده است، نه اینکه کارهای مختلفی را همزمان انجام دهد، زیرا رشته های پیوندی کمتری بین دونیم کره چپ وراست مغز او وجود دارد . علی رغم اینکه مغز او نسبت به مغز زنان دارای قسمت بندی های بیشتری است. اسکن مغز مردی که درحال مطالعه است، نشان می دهد که درآن لحظه او درست مثل یک فرد ناشنواست.
مغزیک زن چندمنظوره برنامه ریزی شده است. او می تواند کارهای مختلف ومتعددی را به طور همزمان انجام دهد.مغز او هیچ گاه بیکارنیست؛ بلکه همیشه فعال است. او می تواند، درحالی که آشپزی می کند به تلویزیون نگاه کند و همزمان با تلفن صحبت کند. او همچنین می تواند همزمان رانندگی کند، وبه رادیو گوش کند. اما اگر یک مرد درحال پخت غذای تازه ای باشد وبا او صحبت کنند به احتمال بسیار زیاد عصبانی میشود، زیرا نمی تواند هم دستور پخت را بخواند وهم به حرف کسی گوش کند. از آنجا که هردو نیم کره مغز زنان فعال است، برای بسیاری ازآنان سخت است که دست چپ وراست را از یکدیگر تشخیص دهند. حدود 50 درصد از زنان نمی توانند بدون اینکه به دنبال یک حلقه یا یک خال بگردند، بدون معطلی بگویند کدام دست چپ وکدام دست راست است.درحالی که مردان ازآنجا که یا نیم کره راست ویا چپ فعال است، مشکل بسیار کمتری در تشخیص چپ وراست دارند.

چرا زنان از حرف‌زدن دست نمی‌کشند؟
مغز مردان به بخش های جداگانه ای تقسیم بندی شده ومی تواند اطلاعات را تفکیک وذخیره نماید. درپایان یک روز پردردسر، مغز مرد تمام مشکلات را به راحتی درکشوهای مغزش قرار می دهد.درحالی که مغز زنان ، نمی تواند اطلاعات را به همین روش نگه داری کند. ناچارا مشکلات مرتبا در سرزن می چرخند. تنها روشی که یک زن می تواند مشکلاتش راحل نماید، این است که با صحبت در مورد آنها، وجود مشکلات را درک کند.اگر زنی درپایان روز صحبت کند، به دنبال راه حل نیست ونمی خواهد نتیجه گیری کند، او تنها می خواهد در مورد مشکلات روحی اش صحبت کند.

چرا زنان و مردان از هم جدا می‌شوند؟
انگیزه بیولوژیکی یک مرد دراین است که زنی را تامین کند واگر زن ، قدر زحماتش را بداند، موفقیت اش تایید می شود. وقتی که زن احساس خوشبختی می کند، مرد مطمئن می شود که وظیفه اش را به خوبی انجام داده است. وقتی زن احساس خوشبختی نکند، مرد احساس عجز وناتوانی می کند، زیرا گمان می کند که او زن را درست ویا به اندازه کافی تامین نکرده است.
مرتبا می شنویم که مردان به دوستانشان می گویند: "نمی تونم اون رو خوشبخت کنم" واین می تواند برای مرد انگیزه کافی ایجاد کند که به جدایی فکر کند . در مقابل ، زنان ، هیچگاه همسرشان را به این دلیل ترک نمی کنند که با آنچه او برایش فراهم کرده است، احساس خوشبختی نمی کند ، بلکه به این خاطر او را ترک می کند که از نظر احساسی تامین نمی شود.زن به عشق، چیزهای رمانتیک ویک هم صحبت صبور احتیاج دارد. برای یک مرد ، مهم این است که زن به او بگوید، کاری که انجام داده است فوق العاده است وآنچه که مرد برای او می تواند فراهم کند، کفایت می کند. اما مرد باید رمانتیک باشد وبه خصوص بتواند وقتی زن با او حرف می زند، بدون آنکه راه حلی ارایه دهد، گوش کند.

مرد باید بفهمد که زن قصد ندارد به او نشان دهد که هرکاری را اشتباه انجام می دهد.زن دراکثر مواقع واقعا می خواهد به او کمک کند ومرد نباید دقیقا همه چیز را به خودش بگیرد. زن می خواهد به مردی که دوستش دارد کمک کند تا انسان بهتری شود اما مرد اغلب چنین برداشت می کند که به اندازه ی کافی برای زن خوب نیست

چرا مردان از اینکه حق با آنان نباشد ناراحت می‌شوند؟
وقتی می خواهید بفهمید چرا مردان اینقدر ناراحت می شوند که حق با انان نباشد، باید نگاهی به تاریخ بشر بیندازید. صحنه زیر را پیش خود تصور کنید: خانواده ای غارنشین دور آتش چمباتمه زده اند. مرد جلوی ورودی غار نشسته وبه بیرون نگاه می کند. او در افق ودر اطراف در جستجوی تکان خوردن چیزی است. زن و فرزندانش روزهاست چیزی نخورده اند و او می داند .پس از آنکه هوا خوب شد به شکار خواهد رفت وتازه هنگامی برخواهد گشت که شکار کرده باشد. این وظیفه اوست زیرا خانواده اش به او وابسته اند. آنان گرسنه هستند، اما به توانایی اوایمان دارند. او با چهره ای بی حرکت آنجا نشسته است ونظاره می کند. حق ندارد ترس خود را به خانواده اش نشان دهد، چون از او ناامید خواهند شد. او باید قوی باشد. وقتی یک مرد برحق نباشد، احساس ناتوانی می کند، چون او قادر نبوده وظیفه اش را به خوبی انجام دهد. به نظر می رسد میلیون ها سال ترس از ناتوان بودن ، به سختی درمغز یک مرد امروزی لنگر انداخته است.
تنها تعداد اندکی از زنان می دانند که وقتی مردی به تنهایی سفر می کند به احتمال زیاد می ایستد وراه را می پرسد. اما وقتی یک زن کنار دست او نشسته باشد، این کار برای او به معنای ناتوانی است، چرا که نمی تواند زن را بدون کمک دیگری به مقصد برساند.
وقتی زنی می گوید: "خب نگه دار، راه را بپرس" مرد چنین احساسی می کند : "تو بی عرضه ای، حتی نمی توانی راهت رو پیدا کنی" به همین دلیل برای مردان سخت است که بگویند : "متاسفم" گفتن این جمله برای مردان،ميگنا دات آي آر، اعتراف به اشتباه است واگر حق با آنان نباشد انگار ناتوانند. یک زن به خصوص باید مراقب باشد که وقتی با مردی راجع به مساله ای حرف می زند، ناخواسته او را سرزنش نکند.
مرد باید بفهمد که زن قصد ندارد به او نشان دهد که هرکاری را اشتباه انجام می دهد.زن دراکثر مواقع واقعا می خواهد به او کمک کند ومرد نباید دقیقا همه چیز را به خودش بگیرد. زن می خواهد به مردی که دوستش دارد کمک کند تا انسان بهتری شود اما مرد اغلب چنین برداشت می کند که به اندازه ی کافی برای زن خوب نیست. یک مرد به هیچ اشتباهی اعتراف نمی کند، زیرا می ترسد که زن دیگر او را دوست نداشته باشد.
جالب این جاست که بدانیم : وقتی مردی به اشتباه خود اعتراف می کند ، زن بسیار بیشتراز قبل او را دوست دارد. واقعا که دنیای عجیبی است !!



تست خودشناسی: دیداری، شنیداری یا لمسی هستید؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

سوالات زیر را به دقت بخوانید و اولین گزینه ای را که به ذهنتان می رسد انتخاب کنید..

1- برای مسافرت به شمال رفته اید، اولین چیزی که باعث خوشحالی تان می شود از اینکه آنجا هستید، کدام گزینه است؟

 

الف) این حس که پاهای شما روی ماسه های خنک قرار دارد و آفتاب گرم و نسیم دلنواز صورت شما را نوازش می دهد.

ب) صدای امواجی که به طرف ساحل می آیند. صدای باد و آوای پرندگان که از دوردست ها می آید و همه جا را پر می کند.

ج) اینکه توانسته اید مسافرت خوبی را با یک قیمت مناسب فراهم کنید.

د) دیدن مناظر زیبا و طبیعت شمال، درخشش نور خورشید، رنگ آبی دریا و ...

 

2- وقتی ناامید و خسته هستید، چه چیزی بیشتر از همه به شما کمک می کند؟

 

الف) خیره شدن به یک تابلو یا قاب عکس

ب) حرف زدن یا گوش کردن به حرف های یک نفر دیگر

ج) رویارویی با مشکل یا مساله ای که شما را ناراحت کرده

د) بررسی موضوع و کنار آمدن با آن

 

3- در محل کار به شما مسوولیتی داده می شود، زمانی که از عهده آن بهتر برمی آیید که ...

 

الف) تصویری از آنچه لازم است، در ذهنتان داشته باشید.

ب) احساس مثبتی نسبت به آن کار داشته باشید.

ج) با آن کار در حدی که متوجه شوید چه چیزهایی لازم است، آشنا باشید.

د) یک نفر به شما بگوید که چه چیزهایی لازم دارید.

 

4- اگر بخواهید با یک محصول جدید آشنا شوید، ترجیح می دهید ...

 

الف) با افراد معرّف در ارتباط باشید و آن محصول را از نزدیک ببینید و آن را در دست بگیرید.

ب) از تلویزیون یا رادیو آن محصول را به شما معرفی کنند.

ج) معرفی آن وسیله بر پایه منطق بوده و داده ها قابل بررسی باشند.

د) افرادی با صدایی آرام و رسا در ارتباط با محصول به شما اطلاعات دهند.

 

5- زمانی که می خواهید اتومبیل بخرید چه چیزی را در نظر می گیرید؟

 

الف) قیمت ماشین، میزان مصرف بنزین، وسایل امنیتی و ...

ب) راحتی صندلی ها و اینکه چه احساسی زمانی که پشت فرمان نشستید داشتید و ...

ج) رنگ ماشین، مدل ماشین و اینکه شما در آن چطور به نظر می رسید.

د) صدای موتور، سیستم ضبط صوت و بدون صدا بودن ماشین هنگام رانندگی

 

6- نمود افکارتان زمانی که با دیگران در ارتباط هستید چگونه است؟

 

الف) خوشحالی، ناراحتی و ... در تن صدای شما مشخص می شود.

ب) از روی واژگان شما می توان به آنها پی برد.

ج) ظاهرتان آن را مشخص می کند.

د) از روی احساسی که دارید می توان به افکارتان پی برد.

 

7- زمانی که عصبی هستید اولین چیزی که در شما رخ می دهد چیست؟

 

الف) از نظر شما صداها جور دیگری به نظر می آیند.

ب) احساس شما تغییر می کند.

ج) اشیا جور دیگری به نظر شما می رسند.

د) هیچ چیزی درست و منطقی به نظر نمی رسد.

 

8- در یک مباحثه، چیزی که شما را تحت تاثیر قرار می دهد ...

 

الف) منطق فرد مقابل است.

ب) تن صدای فرد مقابل است.

ج) اینکه فرد مقابل به شما انرژی می دهد یا نه

د) حرکات اندام و زبان بدن فرد مقابل که باعث می شود بتوانید تصویر واضحی از دیدگاه او داشته باشید.

 

9- موفقیت خود را در کار چطور ارزیابی می کنید؟

 

الف) اینکه با برنامه پیش بروید و متوجه کارهایی که باید انجام دهید باشید.

ب) موفقیت برای شما به این معنی است که هر روز بهتر از روز قبل باشید.

ج) از روی برخورد همکاران و مسوولان و طرز صحبت کردن آنها با خودتان

د) اینکه چقدر نسبت به خودتان احساس رضایتمندی دارید.

 

10- یکی از خصوصیات شما این است که ...

 

الف) می توانید تشخیص دهید چه کاری لازم است و آن را در لحظه انجام می دهید.

ب) قادرید داده ها و حقایق جدید را خوب حل و فصل کنید.

ج) شنونده خوبی هستید و می توانید از مطالب گفته شده منظور درست را متوجه شوید.

د) به احساستان اطمینان دارید، زیرا اکثر اوقات درست است.

 

11- برای شما راحت تر است که ...

 

الف) بهترین وسایل صوتی را انتخاب کنید و صدا و تن صدا را به خوبی تشخیص دهید.

ب) به طور دقیق و موشکافانه، نکات هوشمندانه ای را در یک مکالمه تشخیص دهید.

ج) اسباب و لوازم منزل راحت و مناسب را انتخاب کنید.

د) ترکیب رنگ های متنوع و زیبا را در کنار هم جمع کنید، به طوری که هماهنگی و زیبایی خاصی داشته باشد.

 

12- اگر بخواهید موافقت خود را با کسی نشان دهید کدام جمله را بیان می کنید؟

 

الف) احساس می کنم درست می گویید.

ب) تصور می کنم درست است.

ج) به نظر درست می آید.

د) منطقی است.

 

پاسخ های خود را در جدول زیر مشخص کنید. تعداد جواب های شما در هر ستون نشان می دهد که شما چقدر سمعی، بصری، لمسی یا سمعی – منطقی هستید.

 

ویژگی افراد دیداری (بصری)

1- سر و بدنی راست دارند.

2- چشم ها کمی متوجه بالا (در هنگام فکر کردن به بالا نگاه می کنند).

3- تنفس سطحی ولی از ناحیه بالای ریه ها

4- سرعت در کلام

5- سرعت در پردازش افکار

6- جلوی صندلی می نشینند (معمولا تکیه نمی دهند)

7- منظم و مرتب هستند.

8- چون به کمک تصاویر موضوعات را به یاد می آورند بنابراین اصوات مزاحم، حواس آنها را پرت نمی کنند.

9- استفاده از جملات بصری مثل من می بینم که ... را زیاد استفاده می کنند.

10- به ظاهر چیزها اهمیت می دهند (از روی ظاهر مثل مدل، رنگ و ... انتخاب می کنند).

 

ویژگی افراد شنیداری (سمعی)

1- چشم ها به طرفین متمایل است (در هنگام فکر کردن به سمت چپ و راست چشم را می گردانند).

2- تنفس از فاصله وسط سینه

3- صدا زود حواس آنها را پرت می کند.

4- با آب و تاب حرف می زنند ولی صدایشان آهنگ دار است.

5- حرف های دیگران را به راحتی تکرار می کنند.

6- از طریق تکرار حرف یا شنیدن مطلب می آموزند و از شنیدن حرف ها لذت می برند.

7- موسیقی یا حرف زدن با آهنگ را دوست دارند.

8- مطالب را مسلسل وار و گام به گام به خاطر می سپارند.

9- علاقه مند به شنیدن بازخورد حرف های خودت از جانب دیگران هستند.

10- از جملات شنیداری مثل: من شنیدم که ... استفاده می کنند.

 

ویژگی افراد لمسی

1- چشم ها در هنگام فکر کردن به پایین و سمت راست گردش دارد.

2- تنفس از انتهای ریه ها. بالا و پایین رفتن شکم آنها در تنفس تا حدی مشخص است.

3- آهسته و عمیق حرف می زنند و با مکث و حوصله صحبت می کنند.

4- به پاداش های فیزیکی بسیار علاقه مندند.

5- در جریان مکالمه دوست دارند نزدیک فرد مقابل باشند.

6- بیشتر با عمل کردن لذت می برند، نه با حرف زدن درباره آن

7- از جملات حسی مثل: احساس می کنم تو ... استفاده می کنند.

 

ویژگی افراد سمعی - منطقی

1- چشم ها متوجه پایین و چپ است.

2- علاقه مندی زیادی به گفت و گویدرون و خلوت با خود

3- علاقه مند به بهره گیری از جملات پیچیده

4- استفاده از واژه های انتزاعی و علاقه مند به تفکر انتزاعی

5- علاقه مند به چیزهای پرمعنی و امور منطقی

6- پرداختن به جزییات یک موضوع



نوروز مبارک
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->



جملات زیبا
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 


پیری میگفت اگه میخوای جوان بمونی

دردهای دلتو فقط به کسی بگو که دوسش داری و دوستت داره.

گفتم پس چرا تو جوان نموندی ؟

پیر خندید و بیان داشت و گفت دوستش داشتم ولی دوستم نداشت !



داستان کوتاه عشق و نفرت
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

زن و شوهر جوانی که تازه ازدواج کرده بودند برای تبرک و گرفتن نصیحتی از پیر دانا نزد او رفتند. پیرمرد دانا به حرمت زوج جوان از جا برخاست و آنها را کنار خود نشاند او از مرد پرسید: تو چقدر همسرت را دوست داری ؟ مرد جوان لبخندی زد و گفت: تا سرحد مرگ او را می پرستم! و تا ابد هم چنین خواهم بود! و از همسرش نیز پرسید: تو چطور! به همسرت تا چه اندازه علاقه داری ؟ زن شرمناک تبسمی کرد و گفت: من هم مانند او تا سرحد مرگ دوستش دارم و تا زمان مرگ از او جدا نخواهم شد و هرگز از این احساسم نسبت به او کاسته نخواهد شد. پیر عاقل تبسمی کرد و گفت: بدانید که در طول زندگی زناشویی شما لحظاتی رخ می دهند که از یکدیگر تا سرحد مرگ متنفر خواهید شد و اصلا هیچ نشانه ای از علاقه الآنتان در دل خود پیدا نخواهید کرد در آن لحظات حتی حاضرنخواهید بود که یک لحظه چهره همدیگر را مشاهده کنید. اما در آن لحظات عجله نکنید و بگذارید ابرهای ناپایدار نفرت از آسمان عشق شما پراکنده شوند و دوباره خورشید محبت بر کانون گرمتان پرتوافکنی کند در این ایام اصلا به فکر جدایی نیافتید و بدانید که “تاسرحد مرگ متنفر بودن” تاوانی است که برای “تا سرحد مرگ دوست داشتن” می پردازید. عشق و نفرت دو انتهای آونگ زندگی هستند که اگر زیاد به کرانه ها بچسبید این هردو احساس را در زندگی تجربه خواهید کرد سعی کنید همیشه حالت تعادل را حفظ کنید و تا لحظه مرگ لحظه ای از هم جدا نشوید



وصیت نامه ی زیبا و جالب انیشتین
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->


روزی فرا خواهد رسید که جسم من آنجا زیر ملحفه سفید پاکیزه ای که از چهار طرفش زیر تشک تخت بیمارستان رفته است، قرار می گیرد و آدم هایی که سخت مشغول زنده ها و مرده ها هستند از کنارم می گذرند. آن لحظه فرا خواهد رسید که دکتر بگوید مغز من از کار افتاده است و به هزار علت دانسته و ندانسته زندگیم به پایان رسیده است. در چنین روزی، تلاش نکنید به شکل مصنوعی و با استفاده از دستگاه، زندگیم را به من برگردانید و این را بستر مرگ من ندانید. بگذارید آن را بستر زندگی بنامم. بگذارید جسمم به دیگران کمک کند که به حیات خود ادامه دهند. چشمهایم را به انسانی بدهید که هرگز طلوع آفتاب، چهره یک نوزاد و شکوه عشق را در چشم های یک زن ندیده است. قلبم را به کسی هدیه بدهید که از قلب جز خاطره ی دردهایی پیاپی و آزار دهنده چیزی به یاد ندارد. خونم را به نوجوانی بدهید که او را از تصادف ماشین بیرون کشیده اند و کمکش کنید تا زنده بماند تا نوه هایش را ببیند. کلیه هایم را به کسی بدهید که زندگیش به ماشینی بستگی دارد که هر هفته خون او را تصفیه می کند. استخوان هایم، عضلاتم، تک تک سلول هایم و اعصابم را بردارید و راهی پیدا کنید که آنها را به پاهای یک کودک فلج پیوند بزنید. هر گوشه از مغز مرا بکاوید، سلول هایم را اگر لازم شد، بردارید و بگذارید به رشد خود ادامه دهند تا به کمک آنها پسرک لالی بتواند با صدای دو رگه فریاد بزند و دخترک ناشنوایی زمزمه باران را روی شیشه اتاقش بشنود. آنچه را که از من باقی می ماند بسوزانید و خاکسترم را به دست باد بسپارید، تا گلها بشکفند. اگر قرار است چیزی از وجود مرا دفن کنید بگذارید خطاهایم، ضعفهایم و تعصباتم نسبت به همنوعانم دفن شوند. گناهانم را به شیطان و روحم را به خدا بسپارید و اگر گاهی دوست داشتید یادم کنید. عمل خیری انجام دهید، یا به کسی که نیازمند شماست، کلام محبت آمیزی بگویید. اگر آنچه را که گفتم برایم انجام دهید، همیشه زنده خواهم ماند .



عشق همیشگی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->



داستانک
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

  رنج و اهنگر

آهنگری بود که با وجود رنج های متعدد و بیماری اش عمیقاً به خدا عشق می ورزید. روزی یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت از او پرسید: تو چگونه می توانی خدایی را که رنج و بیماری نصیب می کند دوست داشته باشی؟ آهنگر، سر به زیر آورد و گفت: وقتی می خواهم وسیله ای آهنی بسازم یک تکه آهن را در کوره قرار می دهم. سپس آن را روی سندان می گذارم و می کوبم تا به شکل دلخواهم درآید. اگر به صورت دلخواهم درآمد، می دانم که وسیله مفیدی خواهد بود. اگر نه، آن را کنار می گذارم. همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خداوند دعا کنم که خدایا! مرا در کوره های رنج قرار ده، اما کنار نگذار




برنامه ریزی درسی در عید و تعطیلات نوروز
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

اکثر دانش آموزان با شروع تعطیلات نوروزی از کتاب‌های درسی خود فاصله گرفته و نسبت به انجام تکالیف ومرور درس‌های خود بی‌میل هستند و یابرنامه‌ای برای مطالعه نوروزی خود ندارند.داشتن یک برنامه سنگین وغیرواقع بینانه نه تنها نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت، بلکه انگیزهمطالعه را از بین خواهد برد. برای همین برنامه پیشنهادی زیر می‌تواند کمکی برای دانش آموزان باشد:


۱) برنامه مطالعاتی خود را از روز دوم تا دوازدهم تعطیلات نورز تنظیم کنید.

2)دفترچه‌ای به منظور ثبت برنامه مطالعاتی خود دراین ایام تهیه کنید و در آنجداولی را برای هرروز به منظور ثبت کلیه فعالیت‌ها ومطالعات روزانه اختصاص دهید.


۳) برنامه خود را با حذف عواملی که در روز قبل منجر به عدم مطالعه مفید شما شده، به روز نمایید.


۴)فردی را درصورت امکان به عنوان ناظر انتخاب کنید تا بر فعالیت روزانه شمادر این ایام نظارت کند. این عمل می‌تواند مطالعه شما را هدفمند کند.


۵) زمان‌های استراحت، به انجام امور دلخواه اختصاص داده شود. داشتن روحیه شاد بهترین عامل برای مطالعه است.


۶)مواقعی که بی‌حوصله می‌شود بهتراست دروسی که احتیاج به تمرکز زیاد دارند،یا دشوار هستند را مطالعه نکنید زیرا یادگیری مطلوبی به دست نمی آید.


برنامه درسی دوره ابتدای و راهنمایی


۱)دانش آموزان دوران ابتدایی می توانند،حداقل روزی ۱ تا ۲ ساعت و راهنمایی ۳تا ۴ ساعت و در صورت شرکت در تیزهوشان روزی ۴ ساعت مطالعه داشته باشند.


۲)دروس ریاضی وعلوم یک روزدرمیان در برنامه گنجانیده وثابت باشد و هرروز به مطالعه یک درس مانند (فارسی ،دینی،...) برای ابتدایی و (زبان ،عربی،جغرافیا و...) برای راهنمایی، اختصاص داده شود


۳) طرح تعدادی مشخص سوال از هر درس در روز و پاسخگویی به آن در یادگیری و موثر می‌باشد.


۴) می‌توان مطالعات غیردرسی را هم در جدول مطالعات روزانه ثبت کرد.


برنامه درسی دوره پیش دانشگاهی وکنکور


۱) زمان‌های مطالعه را به دوقسمت صبح و عصر تقسیم کنید و برای هر قسمت ۵ ساعت در نظر بگیرید.


۲) ۶۰درصد از مطالعه روزانه را برای دروس اختصاصی و ۴۰درصد به دروس عمومی در نظر گرفته شود.


۳) بعد از مطالعه هر مبحث ۱۵ دقیقه به استراحت اختصاص داده شود.


۴) از مطالب مطالعه شده، خلاصه‌ای تهیه کنید و آن را در آخر روز مرور کنید.


۵) بعد از مطالعه هر مبحث ابتدا تمرین‌های تشریحی و سپس تست‌های مربوطه را حل کنید.


۶) تست‌های دروس اختصاصی، همان روز و دروس عمومی یک روز بعد زده شود.


۷) آخرهفته را به مرورکلیه درس‌های طول هفته و زدن تست اختصاص داده شود.


۸) برای مطالعه دروس اختصاصی پیش دانشگاهی می‌توان با توجه به رشته‌ای که برای انتخاب مدنظر است، آن درس را در اولویت قرار داد.


۹) این ایام بهترین موقع برای مطالعه و مرور دروس پایه سال اول و دوم دبیرستان می‌باشد. پس این دروس را در برنامه خود در نظر بگیرید.



جملات پند آموز
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

زندگی هنر نقاشی بدون پاک کن است

پس طوری زندگی کنید که حسرت داشتن پاک کن را نخورید !



۱۰ خوراکی لازم برای سلامت بدن
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

۱۰ خوراکی لازم برای سلامت بدن


اگر یک سبد دستتان بدهند و به شما بگویند آن را با ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه‌ای پر کنید، دست روی چه خوراکی‌هایی می‌گذارید؟ موز، سیب، گیلاس و لیموترش؟ به نظر شما این خوراکی‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟


اگر یک سبد دستتان بدهند و به شما بگویند آن را با ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه‌ای پر کنید، دست روی چه خوراکی‌هایی می‌گذارید؟ موز، سیب، گیلاس و لیموترش؟ به نظر شما این خوراکی‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

بیایید همراه هم به بازار میوه و سبزی برویم و از بین همه خوراکی‌هایی که می‌بینیم، ده خوراکی برتر را انتخاب کنیم. راهنمای ما در انتخاب این خوراکی‌های مفیدتر، انجمن بین‌المللی تغذیه و صنایع غذایی آمریکاست. به گفته این انجمن، از این ده خوراکی حداقل باید پنج خوراکی هر روز در سبد غذایی خانواده قرار داشته باشد.

 

گوجه‌فرنگی دشمن سرطان
رنگ قرمز دیدنی و زیبای آن نشان می‌دهد این خوراکی سرشار از یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها یعنی لیکوپن است. بنابراین مصرف این خوراکی مانع ابتلا به سرطان می‌شود. البته این ویژگی در دیگر خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان نیز وجود دارد اما لیکوپن یکی از تاثیرگذارترین این خوراکی‌هاست.

 

دلیل آن نیز تاثیر این آنتی‌اکسیدان روی رادیکال‌های آزاد است. این خوراکی منبع انواع ویتامین‌ها بویژه ویتامین C و K است. مصرف گوجه‌فرنگی میزان فشار خون را تنظیم می‌کند. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است.

میزان مصرف: روزانه دو عدد متوسط یا روزانه ده عدد گوجه گیلاسی
شیوه مصرف: به‌صورت خام

 

کلم بروکلی، دوست معده
در بین گیاهان خانواده صلیبی یا چلیپاییان، کلم بروکلی حاوی قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان است. نکته مهم‌تر این‌که مصرف آن به‌طور خاص و مخصوص مانع ابتلا به سرطان ریه، معده و مقعد می‌شود. این سبزی با وجود رنگ سبزی که دارد، حاوی بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A، ویتامین C و فولات است. بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت پوست، جلوگیری از ابتلا به زکام و سرماخوردگی می‌شود. فولات موجود در این خوراکی نیز برای آرامش اعصاب مناسب است. علاوه براین‌که فولات موجود در این سبزی باعث بهبود عملکرد سامانه سیستم ایمنی بدن می‌شود.
میزان مصرف: روزانه یک شاخه
شیوه مصرف: به‌صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا

 

 

فلفل دلمه‌ای، دوست قلب
فلفل‌دلمه‌‌ای طعم خوبی دارد و باعث خوش عطر و طعم شدن غذاها می‌شود. فلفل دلمه‌ای حاوی لیکوپن و اسید فولیک است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه فلفل، مانع ابتلا به سرطان ریه، کولون، لوزالمعده و خون می‌شود. رنگ این فلفل‌ نشان می‌دهد این خوراکی سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست. بنابراین مصرف آن علاوه برجلوگیری از ابتلا به سرطان باعثمقاوم سازی و تقویت سامانه سیستم ایمنی بدن می‌شود.
میزان مصرف: روزانه نصف یک عدد فلفل دلمه‌ای
شیوه مصرف: به‌صورت خام در سالاد یا همراه غذا به عنوان طعم‌دهنده انواع خورشت‌ها، مرغ و گوشت

 

هویج دوست مو
شاید از شنیدن این جمله که هویج دوست مو است، تعجب کنید. به ‌این دلیل که آن را بیشتر دوست چشم می‌شناسیم، اما هویج باعث حفظ سلامت موها هم می‌شود. این خوراکی با رنگ دیدنی و زیبای نارنجی‌اش نشان می‌دهد سرشار از آنتی‌اکسیدان کاروتن و ویتامین A است. بنابراین به سلامت چشم و پوست نیز کمک می‌کند و ویتامین C موجود در هویج دستگاه گردش خون را در مقابل سکته قلبی بیمه می‌کند.
میزان مصرف: روزانه یک تا دو عدد متوسط
شیوه مصرف: به‌صورت خام در سالاد یا بخارپز به‌عنوان مخلفات غذا

 

کدوحلوایی، ضدالتهاب
کدو حلوایی یا همان کدو تنبل، سبزی حاوی بتاکاروتن و ویتامین C است.این دو ترکیب ضد التهاب است. بنابراین مصرف روزانه کدو حلوایی مانع التهاب بافت‌های بدن شده و در صورت بروز چنین مشکلی، مصرف کدو حلوایی تا حد زیادی می‌تواند التهاب بافت‌ها را از بین ببرد. کدو حلوایی به دلیل ترکیب‌های ضدالتهابی به کنترل نشانه‌های آسم نیز کمک می‌کند و مصرف آن مانع ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. کدو تنبل حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر است.
میزان مصرف: روزانه یک فنجان خرد شده
شیوه مصرف: به‌صورت خام همراه با ماست

 

 

هضم غذا با سیب‌زمینی شیرین
این خوراکی پرخاصیت حاوی ترکیب‌های ضد سرطان یعنی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، C و منگنز است. این خوراکی برای افراد کم‌خون نیز مفید است به این دلیل که سرشار از آهن است. فیبر موجود در سیب‌زمینی نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند. از طرفی ساختار و بافت سیب‌زمینی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. البته بعضی از پژوهشگران دلیل آن، یعنی تاثیر سیب‌زمینی در هضم بهتر غذا را به شیرینی طبیعی آن نسبت می‌دهند.
میزان مصرف: روزانه نصف سیب‌زمینی متوسط
شیوه مصرف: به صورت آب‌پز همراه غذا، به‌عنوان شام همراه با گوجه‌فرنگی و پنیر و سوپ سیب‌زمینی و هویج و آب مرغ

 

اسفناج، دوست کم‌خون‌ها
اگر دنبال منبع انواع ویتامین‌ها هستید، علاوه بر کلم بروکلی می‌توانید اسفناج مصرف کنید. این سبزی ویژه حاوی انواع ویتامین‌هاست. ازطرفی اسفناج حاوی آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد کم خون مناسب است. فیبر موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و مصرف آن به دلیل ترکیب‌هایی که دارد مانع ابتلا به سرطان روده و پوکی استخوان می‌شود.
میزان مصرف: روزانه یک فنجان
شیوه مصرف: سالاد اسفناج، بورانی اسفناج، به صورت بخارپز به‌عنوان مخلفات غذا و به عنوان سبزی آش

 

کلم بروکسل ویژه مادران باردار
اگر قرار باشد یک خوراکی خاص و مخصوص از بین سبزی‌ها هر روز در برنامه‌غذایی مادران باردار قرار گیرد، آن کلم بروکسل است. این خوراکی کپسول طبیعی حاوی اسید فولیک و ویتامین B است. در دوران بارداری یکی از نیازهای ضروری مادران باردار مصرف مکمل اسید فولیک و مواد غذایی حاوی این ترکیب مهم است. این سبزی حاوی ویتامین K است.

 

بنابراین مصرف آن برای درمان اختلال‌های کبدی موثر است. ویتامین C موجود در این خوراکی نیز بهمقاوم سازی و تقویت سامانه سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در مقابل تاثیر منفی عوامل بیماری‌زا بیمه می‌کند. پتاسیم موجود در این خوراکی نیز برای قلب مفید است. فیبر موجود در کلم بروکسل به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و مانع ابتلا به یبوست می‌شود. این سبزی منبع اسید چرب امگا3 گیاهی است. بنابراین مصرف کلم بروکسل باعث کاهش و کنترل میزان چربی خون می‌شود.
میزان مصرف: روزانه ده عدد
شیوه مصرف: به‌صورت خام در سالاد یا همراه ماست یا به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا

 

بادمجان، خوراک مغز
در نگاه اول این خوراکی بی‌خاصیت به‌نظر می‌رسد، اما بادمجان حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان خاص و مخصوص به نام نازونین یا ناسونین است. این آنتی‌اکسیدان به‌صورت خاص و مخصوص پیری سلول‌های مغز را به‌تعویق می‌اندازد. بنابراین مصرف بادمجان مانع از ابتلا به آلزایمر می‌شود.

این خوراکی حاوی فیبر فراوانی است. بنابراین خوردن آن هرچند باعث بروز نفخ می‌شود، اما به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و مانع چسبندگی روده می‌شود. بادمجان حاوی پتاسیم است. بنابراین مصرف بادمجان مانع سکته مغزی و قلبی و زوال عقل می‌شود.
میزان مصرف: روزانه یک عدد متوسط
‌شیوه مصرف: به صورت کبابی همراه با نان و به صورت کبابی همراه با ماست یا تهیه خورشت بادمجان به‌شرطی که بادمجان‌ها کبابی شده باشد.

 

پیاز، دوست استخوان‌ها
خوراک خوشبویی نیست، اما اگر بدانید چه ویژگی‌ خاصی دارد، خوردن آن را ترک نمی‌کنید. پیاز حاوی ترکیبی است که روند از دست دادن کلسیم در بدن را کند کرده و مانع پوکی استخوان می‌شود. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه زنان پس از شروع دوره یائسگی بسیار مفید است. ویتامین C و فولات موجود در آن بدن را در مقابل ابتلا به پوکی استخوان بیمه می‌کند.
میزان مصرف: روزانه نصف عدد متوسط
شیوه مصرف: به‌صورت خام همراه با غذا، به عنوان طعم‌دهنده انواع غذاها و خرد شده همراه با ماست و خیار.



۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن ها
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

آیا شما توانایی انجام کارهای تان را ندارید و بلافاصله از انجام کارهای روزمره تان خسته می شوید؟ خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم .

۱۲ علت خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن ها

* خواب ناکافی
یکی از شایع ترین دلایل خستگی،کم خوابی است.
راه حل: هر شب ۷ الی ۸ ساعت بخوابید.
* قطع تنفس در خواب (Sleep Apnea)
بعضی افراد با این که شبانه ۸ ساعت یا بیشتر هم می خوابند،باز هم در طول روز خسته اند. Sleep Apnea در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت چندین ثانیه طول می کشد.هر بار که شما دچار این حالت می شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید و ممکن است خود شما هم از این بیدار شدن های کوتاه اطلاعی نداشته باشید.
راه حل: در صورت اضافه وزن،  وزن خود را کم کنید، سیگار را ترک کنید.
* غذای ناکافی
تغذیه ناکافی هم یکی دیگر از دلایل خستگی است.همچنین خوردن غذاهای اشتباه! می تواند چنین مشکلی ایجاد کند.اگر شما روز خود را با خوردن شیرینیجات شروع می کنید،گلوکز خون شما به سرعت افزایش می یابد و به همان سرعت نیز پایین می آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و خستگی می کنید.
راه حل: همیشه یک صبحانه کامل بخورید.سعی کنید صبحانه شما شامل پروتئین و کربوهیدرات های کمپلکس باشد مانند تخم مرغ و غلات.این ترکیب غذایی یک منیع انرژی است که به تدریج در اختیار سلول های بدن شما قرار می گیرد.
* کم خونی (Anemia)
آنمی یکی از دلایل خستگی در خانم هاست و زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی توسط گلبول های قرمز در اختیار سلول های بدن قرار نمی گیرد.آنمی با یک تست خون ساده قابل تشخیص است.
راه حل: درمان آنمی به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد.مثلا آنمی کمبود آهن(Iron Deficiency Anemia) با کمک مکمل غذایی آهن یا غذاهای دارای آهن مانند گوشت،جگر،لوبیا و … درمان می شود.
* افسردگی
افسردگی علاوه بر اینکه بر روی روان اثرات سوء می گذارد،بلکه باعث اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی جنسی می شود.اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر به این علایم دچار شدید،احتمالا به افسردگی دچار شده اید.افسردگی به خوبی به روان درمانی و دارو پاسخ میدهد.برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

* کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)
تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است.این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند.هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می شوید.
راه حل:یک تست خون می تواند کم بودن هورمون های تیروئید شما را تایید کند.هورمون های سنتتیک که توسط پزشک شما تجویز می شوند به راحتی متابولیسم بدن شما را به حالت عادی بر می گردانند.



پاور بانک