20 راه ساده برای داشتن کودکی باهوش
20 راه ساده برای داشتن کودکی باهوش
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

20 راه ساده برای داشتن کودکی باهوش

20 راه ساده برای داشتن کودک نابغه

محیط و ژن هر دو در افزایش هوش کودک نقش دارند . از همه مهم تر اینکه کودک از تولد تا 3 سالگی شانس به دست آوردن 30 امتیاز IQ را دارد . شما می توانید با کمی صبر و حوصله و صرف وقت از کودک خود یک نابغه بسازید .
اگر علاقمندید که کودک نابغه داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید :
1. رعایت نکات دوران حاملگی : مانند صحبت کردن مادر با جنین درون شکمش . 

2. تغذیه مناسب در دوران بارداری : برای بچه‌ها‌ ، داشتن تغذیه مناسب كاملا ضروری است . مادرها باید رساندن ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به فرزندانشان را حتی پیش از به ‌دنیا آمدن آنها شروع كنند . برای اطمینان از اینكه در آینده فرزند باهوش و سالمی خواهید داشت ، قبل از هر چیز باید برای فرزندتان یك رژیم غذایی مناسب و كامل در نظر بگیرید . به‌عقیده دكتر كیتلین، اگر چه تكامل مغزی پس از تولد روی می‌دهد و مغز قادر است خود را با تغییرات محیطی سازگار كند ، اما تغذیه بد در دوران بارداری دارای آثار منفی مشخص و برجسته‌ای است كه می‌تواند در تمام طول زندگی فرزند شما ادامه داشته باشد .

3. تغذیه با شیر مادر به مدت حداقل یك سال : بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه تغذیه با شیر مادر در طی سال اول 8 امتیاز IQ برای فرزند شما به‌همراه خواهد داشت. شیر مادر یك نوع چربی بسیار مهم برای عملكرد مغزی دارد .
یك خبر خوب برای مادرانی كه قادر نیستند به بچه‌هایشان شیر بدهند : امروزه سازندگان شیرخشك‌های جدیدتوانسته اند چربی موجود در شیر مادر را به ساختمان‌ شیر خشك اضافه کنند .

4. تحقیقات نشان می دهند که فعالیت مغز در هنگام تماشای تلویزیون حتی از هنگامی که در خواب هستید نیز کمتر است . طبیعت یك سویه و یك طرفه تلویزیون موجب جلوگیری از تشویق كودك به یادگیری و استفاده از مهارت‌های كلامی می‌شود . حداقل تا دو سالگی از مواجهه زیاد کودک با تلویزیون جلوگیری کنید .

5. تماس چشمی داشته باشید : حتی از کوتاه ترین لحظاتی که چشم های نوزاد شما باز است استفاده کنید و مستقیم به آنها نگاه کنید . نوزادان چهره ها را خیلی زود تشخیص می دهند و چهره شما مهم تر از همه است . هر وقت او به شما خیره شد در واقع در حال ساخت حافظه اش است .
6. اجازه دهید خود را در آیینه ببیند : در ابتدا ممکن است ، فکر کند که کودک زیبای دیگری را تماشا می کند اما او دوست دارد بچه دیگری بسازد و دست هایش را تکان دهد و بخندد .
7. شصت پایش را قلقلک دهید یا به آرامی لمس کنید : خنده اولین مرحله برای رشد حس بزله گویی و سرگرم کننده بودن اوست .

8. او را در آنچه می بینید سهیم کنید : گاهی کودک خود را برای پیاده روی ببرید . آنچه را که میبینید برای او تعریف کنید . مثلاً بگویید"آن سگ کوچولو ، یا درخت های بزرگ را ببین" جمله های کامل برایش بگویید و این فرصت را بدهید که شانس ساخت جملات و کلمات بی حدی را داشته باشد .

9. کودکانه با او حرف بزنید : کودک به گفتار و صدای کودکانه شما ، آهنگ مناسب می دهد و آن را با زبان کودکانه خود تنظیم می کند .

10. عملکرد خیلی چیزها را به او نشان بدهید : وقتی اعلام می کنید "الان می خوام لامپ را روشن کنم" قبل از این که کلید برق را بزنید ، به او اثرش را توضیح دهید .

11. کتاب بخوانید : دوباره و دوباره کتاب را بخوانید . دانشمندان فهمیده اند که کودکان حدود هشت ماه و بالاتر می توانند ترتیب لغات را در داستان تشخیص دهند و آنها را یاد بگیرند ، به خصوص وقتی که دو یا سه بار خوانده شود ، دانشمندان معتقدند که چند بار خواندن یک داستان به یادگیری زبان به آنها کمک می کند .

12. با او قایم موشک بازی کنید : مخفی شوید یا جستجوی مضحکی را برای آنکه او بیشتر بخندد انجام دهید ، کودک شما یاد می گیرد که بعضی اشیاء و موضوعات ناپدید می شوند و ناگهان ظاهر می شوند .

13. کودکان‌ حتی‌ پیش‌ از آن که‌ بتوانند صحبت‌ کنند ، قادرند بسیاری‌ چیزها مثلا‌ اجسام‌ مختلف‌ و رنگ ها را درک‌ کنند . در این‌ سن‌ اگر به‌ او بگویید «عروسک‌ خرسی‌ سفیدت‌ را بیاور» ، او دقیقا می‌داند این‌ اسم‌ متعلق‌ به‌ کدام‌ اسباب ‌بازی‌اش‌ است . بنابراین‌ یکی‌ دیگر از وظایف‌ والدین‌ نام گذاری‌ انواع‌ رنگ ها ، اندازه‌ها و شکل ها برای‌ تقویت‌ درک‌ کودک‌ است .

14. دنبال بازی کنید : سراسر خانه را چهار دست و پا با سرعت های متفاوت بروید و در مکانی جالب برای بازی بایستید .

15. داستان های بلند تعریف کنید : یکی از داستان های دلخواهش را انتخاب کنید و به جای اسم شخصیت اصلی نام او را ببرید تا برایش جالب تر شود .

16. همه چیز را بشمرید : مثلاً تعداد بلوک هایی که می تواند روی هم قرار دهد یا تعداد پله های خانه تان یا انگشت های دست و پایش را بشمرید . عادت کنید با صدای بلند بشمرید زیرا او خیلی زود در شمردن به شما ملحق می شود .

17. از آنها در کارهایتان کمک بگیرید : بچه های کوچک می توانند در جمع کردن لباس های تیره و روشن به شما کمک کنند ، حتی ممکن است قادر باشند لباس های خود را در بین آنها جمع کنند .

18. درباره احساسات روزانه اش با او حرف بزنید : وقت خوابیدن با او در رخت خوابش دراز بکشید و درباره مسائلی که در روز باعث خوشحالی ، عصبانیت ، ناراحتی یا باعث غرور او شده است سوال کنید .
شما کمک می کنید او کارهای یک روز را دوباره تعریف کند و زمان گذشته افعال را یاد بگیرد و در ضمن به احساساتش نام می دهید . این کار باعث پیشگیری از افسردگی می شود .

19. صبحانه یادت نره : نتایج معتبر تحقیقات دقیقی که در دهه 70 میلادی انجام شده نشان داده است که خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه ، تمرکز و قدرت یادگیری می شود . کودکانی که صبحانه نمی خورند ، معمولا زودتر خسته شده و کم طاقت تر و زود رنج تر هستند . این دسته از کودکان نسبت به آنهایی که روز خود را با خودن صبحانه شروع می کنند ، از سرعت عمل کمتری برخوردارند . با وجود کمبود وقت و برنامه روزانه شلوغ امروزی شاید ، کمتر کسی فرصت پیدا کند که هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان کند ، اما کودک خود را حتی فقط با خوردن یک لیوان شیر هم که شده ، صبحانه خورده ، روانه مهد کودک یا مدرسه کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشد .

20. مداخلات اجتماعی را تقویت كنید : تعیین اینكه یك كودك به چه مقدار مداخله اجتماعی نیاز دارد آسان نیست ، ولی یك چیز مسلم است و آن اینكه این موضوع به فرزند شما كمك می‌كند مهارت‌های اجتماعی‌اش را (كه برای زندگی آینده بسیار ضروری هستند) توسعه دهد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



پاور بانک